پلی کربنات چیست؟

پلی کربنات یک پلیمر ترموپلاستیک سخت، آمورف و شفاف با کارایی بالا و با گروه‌های عاملی آلی است که توسط گروه‌های کربنات (- O – (C=O ) – O – ) به هم مرتبط شده‌اند و ترکیبی منحصر ‌به فرد از خواص را ارائه می‌دهد. PC به دلیل ویژگی‌های فوق‌العاده خود به‌ عنوان یک پلاستیک مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • قدرت ضربه بالا
  • ثبات ابعادی بالا
  • خواص الکتریکی خوب در مقایسه با دیگر پلاستیک‌های مهندسی

خرید پلی کربنات

اگرچه ویژگی‌های پلی کربنات مشابه پلی متیل متاکریلات (PMMA، اکریلیک) است؛ اما PC قوی‌تر است و در محدوده دمایی وسیع‌تری (نقطه ذوب 155 درجه سانتی‌گراد) می‌توان از آن استفاده کرد. البته پلی کربنات قیمت بیشتری دارد. از آن‌جایی که پلی کربنات سازگاری عالی با پلیمرهای خاص نشان می‌دهد؛ به طور گسترده‌ای در مخلوط‌هایی مانند PC / ABS، PC / PET، PC / PMMA استفاده می‌شود. از کاربردهای رایج این ماده پلاستیکی می‌توان به دیسک فشرده، کلاه ایمنی، شیشه ضدگلوله، لنز چراغ خودرو، شیشه شیر کودک، سقف، لعاب و موارد دیگر اشاره کرد.

خواص اصلی پلی کربنات

PC یک ماده ایده‌ال است که به دلیل ویژگی‌های همه‌کاره، سازگاری با محیط زیست و قابلیت بازیافت به خوبی شناخته شده و به طور گسترده در صنعت استفاده می‌شود. مجموعه‌ای منحصر ‌به فرد از خواص شیمیایی و فیزیکی ترکیب پلی کربنات را بر روی شیشه، PMMA و PE مناسب می‌کند. خواص پلی کربنات در ادامه آورده شده‌اند:

1- چقرمگی و استحکام ضربه بالا

پلی کربنات دارای استحکام بالایی است که آن را در برابر ضربه و شکست مقاوم می‌کند و همچنین ایمنی و آسایش را در کاربردهایی که نیاز به اعتماد و عملکرد بالایی دارند، فراهم می‌کند. این پلیمر دارای چگالی بین 1.2 تا 1.22 گرم بر سانتی‌متر مکعب است و چقرمگی را تا 140 درجه سانتی‌گراد و تا 20- درجه سانتی‌گراد حفظ می‌کند. همچنین پلی کربنات‌ها نشکن هستند.

2- قابلیت عبور

PC یک پلاستیک بسیار شفاف است که می‌تواند بیش از 90 درصد نور را به خوبی شیشه منتقل کند. ورق‌های پلی کربنات در طیف گسترده‌ای موجود هستند. شما می‌توانید بسته به کاربرد مدنظرتان برای خرید ورق پلی کربنات از پارت پلاست اقدام کنید.

فروش انواع پلی کربنات

3- وزن کم

این ویژگی امکان طراحی تقریباً نامحدود را در مقایسه با شیشه به OEM ها می‌دهد. همچنین سبک‌ وزن بودن پلی کربنات باعث افزایش کارایی، تسهیل فرآیند نصب و کاهش هزینه‌های کلی حمل و نقل می‌شود.

4- محافظ در برابر اشعه ماوراء‌بنفش

از پلی کربنات‌ها می‌توان برای جلوگیری از اشعه فرابنفش و محافظت صد درصدی در برابر اشعه‌های مضر UV استفاده کرد.

5- طبیعت نوری

برای داشتن ساختار آمورف، PC خواص نوری بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. ضریب شکست پلی کربنات شفاف برابر با 1.584 است.

6- مقاومت شیمیایی

پلی کربنات مقاومت شیمیایی خوبی در برابر اسیدهای رقیق‌ شده، هیدروکربن‌های آلیفاتیک و الکل‌ها از خود نشان می‌دهد. در برابر روغن‌ها و گریس‌ها، مقاومت شیمیایی متوسطی دارد. PC به راحتی توسط مواد قلیایی رقیق شده، آروماتیک و هیدروکربن‌های هالوژن مورد حمله قرار می‌گیرد. سازندگان توصیه می‌کنند که صفحه‌های پلی کربنات را با مواد تمیز‌کننده خاصی که بر ماهیت شیمیایی آن تأثیر نمی‌گذارند، تمیز کنید. PC به پاک‌کننده‌های قلیایی حساس است. شما می‌توانید برای خرید صفحه پلی کربنات به کارشناسان گروه پارت پلاست مراجعه کنید.

7- مقاومت در برابر حرارت

پلی کربنات‌ها تا دمای 135 درجه سانتی‌گراد از نظر حرارتی پایدار هستند. مقاومت بیشتر در برابر حرارت را می‌توان با افزودن مواد بازدارنده به حرارت، بدون تأثیر بر خواص مواد بهبود بخشید.

PC چگونه ساخته می شود؟

پلی کربنات‌ها از پلیمریزاسیون بیسفنول و فسژن تولید می‌شوند. به طور کلی از چهار روش متداول اکستروژن، قالب‌گیری تزریقی، قالب‌گیری دمشی و ترموفرمینگ برای تولید قطعات پلی کربنات استفاده می‌کنند. برای مثال گرانول پلی کربنات بر اساس 8 مرحله زیر تولید می‌شود:

  • سنتز
  • شستشوی محلول پلی کربنات
  • بازیافت حلال
  • عمل تبخیر و سپس گرانول سازی
  • تصفیه کردن گاز خروجی اولیه
  • دمنده‌ها و مخازن میانی محصول
  • بسته‌بندی Polycarbonate
  • آلیاژسازی پلی کربنات و بسته‌بندی و انبار کردن محصول آلیاژی

نحوه بازیافت پلی کربنات

کاربرد فروان پلی کربنات در صنعت باعث شده تا در شکل‌های مختلفی تولید شود که یکی از رایج‌ترین انواع آن، گرانول پلی کربنات است. این مدل PC در گریدهای مختلفی تولید می‌شود. در صورتی که قصد خرید گریدهای مختلف پلی کربنات گرانولی را دارید می‌توانید از طریق گروه پارت پلاست نسبت به خرید گرید مورد نظر خود اقدام کنید.

چگونه پلی کربنات را بازیافت می کنند؟

پلاستیک پلی کربنات یک ماده عالی برای بطری‌های کودک، بطری‌های آب قابل شارژ و بسیاری دیگر از ظروف غذا و نوشیدنی است. آژانس‌های تحقیقاتی و دولتی در سراسر جهان به طور دائم در حال مطالعه و بررسی انتقال BPA از محصولات پلی کربنات به غذاها و نوشیدنی‌ها هستند. تا به حال این تجزیه و تحلیل‌ها نشان داده است که انتقال BPA یا بیسفنول A ناشی از محصولات پلی کربنات در تماس با غذاها و نوشیدنی‌ها کم است و هیچ خطر شناخته‌ شده‌ای برای سلامت انسان ندارد. چندین مقام نظارتی در سراسر جهان، مانند FDA ایالات‌ متحده، کمیته علمی مواد غذایی کمیسیون اروپا، آژانس استانداردهای غذایی انگلستان استفاده از PC در محصولاتی که با مواد غذایی در تماس هستند را ایمن دانسته‌اند، اما مطالعات دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد BPA برای سلامتی بسیار پرخطر است. از این رو تولید محصولات پلی کربنات بدون BPA در حال توسعه است.

 

تمام مواد ساخته‌ شده با پلاستیک پلی کربنات به طور 100 درصد قابل بازیافت هستند و با کد بازیافت 7 شناسایی می‌شوند. یکی از روش‌های بازیافت، بازیافت شیمیایی هستند که در آن ضایعات PC با فنل واکنش‌ داده و مونومرهایی تولید می‌شود که برای پلیمریزاسیون بیشتر خالص می‌شوند. همچنین محققان در حال تحقیق بر روی ایجاد فرآیندهای جدیدی برای بازیافت پلی کربنات‌ها به نوع دیگری از پلاستیک هستند که هنگام استفاده یا ریختن آن به محل دفن زباله، بیسفنول A را در محیط آزاد نمی‌کند.

پلی کربنات چه کاربردهایی دارد؟

پلی کربنات به طور گسترده در صنعت و کارخانه‌های مختلف استفاده می‌شود و شما می‌توانید خرید مواد اولیه پلی کربنات را از طریق وب‌سایت پارت پلاست به صورت اینترنتی انجام دهید. در ادامه تعدادی از کاربردهای این پلاستیک مهندسی آورده شده است:

  • صنعت حمل و نقل
  • صنعت ساختمان‌سازی
  • ساخت شیشه‌های ایمنی
  • اتاقک سازی
  • پوشش گلخانه‌ها، استخر و پاساژ‌ها
  • نورگیر در سالن‌های اجتماعات
  • ساخت پنجره‌های سقفی

قیمت پلی کربنات

پلی کربنات به عنوان یک ماده اولیه حیاتی در بسیاری از تولیدی‌ها و کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما از آن جهت که به عنوان یک ماده وارداتی شناخته می‌شود، قیمت آن تحت تأثیر پارامترهای مختلفی مانند نوسانات ارز، میزان عرضه و تقاضا، گمرک و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه قرار دارد. علاوه بر این نوع پلی کربنات و خواص آن از دیگر پارامترهای تأثیرگذار در قیمت این پلاستیک مهندسی هستند.

شما می‌توانید بسته به نیاز خود پلی کربنات را به‌ صورت ورق، طلق و گرانول خریداری کنید و ما در پارت پلاست تلاش می‌کنیم تا این ماده پلاستیکی را در انوع گرید و برند با مناسب‌ترین قیمت بازار و شیوه‌ای راحت در اختیارتان قرار دهیم. فروش انواع پلی کربنات در پارت پلاست بی‌واسطه و با راحت‌ترین شیوه ممکن انجام می‌شود.

سوالات متداول

آیا محصولات پلی کربنات برای انسان بی‌خطر هستند؟

چندین مقام نظارتی در سراسر جهان پلی کربنات را ماده‌ای ایمن و بی‌خطر برای سلامت انسان معرفی کرده‌اند، اما برخی دیگر ادعا دارند که بیسفنول A موجود در پلی کربنات می‌تواند برای انسان بسیار پرخطر باشد.

آیا پلی کربنات قابل بازیافت است؟

بله. محصولاتی که با پلی کربنات ساخته‌ شده‌اند را می‌توان به‌ طور کامل بازیافت کرد.

پلی کربنات به چه شکل‌های به فروش می‌رسد؟

این پلاستیک مهندسی به صورت گرانول در گریدهای مختلف، ورق و طلق پلی کربنات به فروش می‌رسد.

 

4.6/5 - (5 امتیاز)