پلی آمید 12 چیست؟

پلی آمید 12 با فرمول شیمیایی [-(CH)11C(O)NH-]n از اسید آمینولوریک یا لورولاکتام ساخته شده که هر کدام دارای 12 اتم کربن هستند. این پلی آمید دارای مقاومت ضربه‌ای بسیار عالی و جذب رطوبت خوبی است. همچنین نقطه ذوب و چگالی آن در مقایسه با نایلون 6 و نایلون 6.6 بسیار کمتر است. نایلون 12 حساسیت کمتری نسبت به ترک خوردگی دارد. در عوض همه این ویژگی‌های خوب این ماده استحکام خمشی و کششی پایین و همچنین انحراف حرارتی و دمای انتقال شیشه ای کمتری نسبت به نایلون استاندارد دارد.

به طور کلی پلی آمید 12 از دو طریق تولید می‌شود. در روش اول واکنش پلی تراکم اسید-w آمینولوریک، یک مونومر دو عملکردی با یک آمین و یک گروه اسید کربوکسیلیک این ماده را به وجود می‌آورد. معادله این واکنش در ادامه آمده است:

n H2N(CH2)11CO2H -> [(CH2)11CONH]n + n H2O

روش دوم تولید آن پلیمریزاسیون حلقه باز لورولاکتام در دمای 260 تا 300 درجه سانتی گراد است. باز کردن این حلقه توسط آغازگرهای کاتیونی یا آنیونی انجام می‌گیرد که با توجه به ویژگی‌های نهایی ماده در محصولات صنعتی اغلب از نوع آنیونی استفاده می‌شود. به طور کلی پلیمریزاسیون با باز کردن حلقه مسیر بهتری برای تولید تجاری این ماده است. PA12 گاهی اوقات با پلی اتردیول‌هایی مانند PTHF کوپلیمر می‌شود که همین موضوع چقرمگی و استحکام ضربه‌ای آن را به ویژه در دماهای سرد بالا می‌برد. بلوک‌های اتر موجود در این پلیمر باعث بهبود مقاومت در برابر مواد شیمیایی و حلال‌های خاص می‌شوند.

ویژگی‌های پلی آمید 12

پلی آمید 12 ماده‌ای با چگالی 1.01 گرم بر میلی لیتر است که در دمای 178 تا 180 درجه سانتی گراد ذوب می‌شود. این ماده خواصی بین نایلون‌های آلیفاتیک با زنجیره کوتاه (مانند نایلون 6 و نایلون 66) و پلی الفین‌ها از خود نشان می‌دهد. از نظر خواص مکانیکی مانند سختی، استحکام کششی و مقاومت در برابر سایش، PA12 خواصی مشابه نایلون 6 و 66 دارد. به همین دلیل در زمان خرید پلی آمید 6 و 66 یا پلی آمید 12 باید دقت کنید که به دنبال چه چیزی می‌گردید. طول زنجیره طولانی هیدروکربنی در این ماده باعث شده است که در پایداری ابعادی و ساختاری آن تا حد زیادی شبیه به پارافین باشد. نایلون 12 همچنین در برابر مواد شیمیایی مقاوم بوده و نسبت به ترک خوردگی تنشی نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

کاربردهای پلی آمید 12

  • تولید انواع کالاهای ورزشی مانند کفش ورزشی، چکمه، عینک و…
  • خودروسازی شامل قطعات داخلی و خارجی خودرو
  • تولید انواع قطعات آنتی استاتیک مانند تسمه‌های نقاله، محفظه‌های الکتریکی و شلنگ‌های اسپری رنگ
  • تولید انواع فیلم‌های بسته بندی در صنایع غذایی و کیسه‌های استریل شده برای استفاده در زمینه‌های دارویی و پزشکی
  • تولید انواع لوله‌های مقاوم در برابر روغن و بنزین
  • تولید انواع حجم دهنده و مات کننده در پودرهای صورت و بدن و کرم‌های پوستی

قیمت پلی آمید 12

اگر قصد خرید پلی آمید 12 را دارید باید حتما نوع آن را بشناسید و بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. قیمت پلی آمید 12 بسته به نوع آن متفاوت است و علاوه بر آن عوامل دیگری همچون قیمت ارز، هزینه‌های گمرک و حمل و نقل نیز بر روی آن تاثیر می‌گذارد. با توجه به تغییرات قیمت در بازه‌های زمانی مختلف بهتر است که قبل از خرید از پارت پلاست استعلام بگیرید تا محصول را با بهترین قیمت بخرید.

خرید پلی آمید 12 از پارت پلاست

گروه پارت پلاست ارائه دهنده بهترین محصولات پلیمری در کشور است که آن‌ها را به صورت مستقیم از تولید کنندگان اصلی تهیه می‌کند. این گروه همواره در تلاش است با حذف واسطه‌ها قیمت‌ها را در بهترین حالت نگه دارد تا خریداران بتوانند هزینه‌های تولید خود را کاهش دهند. برای خرید پلی آمید از پارت پلاست کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید و بلافاصله سفارش خود را ثبت کنید. اگر ابهامی در خرید دارید و نمی‌دانید کدام محصول برای شما مناسب‌تر است، کارشناسان پارت پلاست راهنماییتان خواهند کرد.

سوالات متداول

چرا پلی آمید 12 در صنعت پرکاربرد شده است؟

این ماده خواصی بین پلی آمید 6 و 66 و پارافین دارد؛ به همین دلیل می‌توان از آن در بسیاری از صنایع برای تولید انواع محصولات مانند محصولات ورزشی، قطعات خودرو، تجهیزات پزشکی و... استفاده کرد.

برای خرید پلی آمید 12 چه کنیم؟

اگر به دنبال محلی مطمئن برای خرید هستید با پارت پلاست تماس بگیرید. ما می‌توانیم شما را برای خرید بهتر راهنمایی کنیم و بهترین محصول را متناسب با نیازتان در اختیارتان قرار دهیم.

4/5 - (1 امتیاز)