پلی بوتیلن ترفتالات PBT چیست؟

پلی بوتیلن ترفتالات یک ماده ترموپلاستیک مهندسی نیمه کریستالی و عضوی از خانواده پلیمرهای پلی استر است. این ماده خواص و ترکیبی مشابه با پلی اتیلن ترفتالات یا PET دارد و از نظر ساختاری نیز شبیه همین ماده است. پلیمر PBT از طریق ترکیب پلی تراکم اسید ترفتالیک یا دی متیل ترفتالات با 1.4 بوتاندیول با استفاده از کاتالیزورهای ویژه تولید می‌شود و فرمول شیمیایی آن (C12H12O4)n است. پلی بوتیلن ترفتالات شامل طیف گسترده‌ای از گریدها است که در فرایند قالب گیری تزریقی بسیار عالی عمل می‌کنند. این گریدها شامل موارد زیر هستند:

  • تقویت شده
  • پر شده
  • مقاوم در برابر ضربه
  • بازدارنده شعله

پلی بوتیلن ترفتالات چیست

گریدهای PBT دارای طیف وسیعی از ویسکوزیته هستند و به همین دلیل برای استفاده در فرایندهای قالب گیری تزریقی و اکستروژن به کار می‌آیند. گریدهای مقاوم در برابر شعله در دو گروه تقویت شده و تقویت نشده قرار می‌گیرند و به نسبت انواع دیگر دو تا سه برابر مقاومت کششی، خمشی و فشاری بیشتری از خود نشان می‌دهند.

ویژگی پلیمر PBT

به طور کلی پلیمرها خواص مکانیکی و الکتریکی عالی از خود نشان می‌دهند؛ پلیمر PBT از جمله همین مواد است که به دلیل ویژگی‌های زیر در صنایع مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

  • مقاومت عالی در برابر لکه
  • امکان ماشینکاری و شکل دهی
  • استفاده کارآمد به منظور کاهش وزن و هزینه تولید
  • خواص مکانیکی عالی مانند استحکام، چقرمگی و سفتی بالا
  • مقاومت در برابر خزش، ثبات ابعادی و جذب رطوبت کم

این ماده در برابر انواع مواد شیمیایی مانند اسیدهای رقیق شده، الکل‌ها، هیدروکربن‌های معطر، کتون‌ها، حلال‌ها، روغن‌ها و گریس‌ها مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل می‌توان از آن برای تولید انواع قطعات پلاستیکی که در معرض حلال‌های آلی، بنزین و روغن‌ها قرار می‌گیرند استفاده کرد. همین ویژگی مانع از فرسایش این قطعات در طول زمان می‌شود. با ترکیب پرکننده‌ها، PBT تقویت شده و برخی افزودنی‌ها می‌توان ساختار آن را متناسب با کاربرد مورد نظر تغییر داد. به عنوان مثال برای ساخت تثبیت کننده‌های UV از نوع بنزوتریازول از انواع خاصی از پلی بوتیلن ترفتالات استفاده می‌شود؛ چرا که ثبات رنگ بالایی را ارائه می‌دهد.

برخی ویژگی‌های پلیمر PBT را در جدول زیر آورده‌ایم.

چگالی 1.3-1.4 گرم بر سانتی متر مکعب
دمای انتقال شیشه‌ای 55-65 درجه سانتیگراد
عایق حرارتی (رسانایی حرارتی) 0.21 W/m.K

ویژگی مکانیکی پلی بوتیلن ترفتالات

کشیدگی در شکست 5-300%
ازدیاد طول در بازده 3.5-9%
انعطاف پذیری (مدول خمشی) 2-4 گیگا پاسکال
سختی راکول 70-90 M
سختی شور 90-95 D
سختی (مدول خمشی) 2-4 گیگا پاسکال
قدرت در شکست (کشش) 40-50 مگا پاسکال
چقرمگی (بریدگی Izod در دمای اتاق) 27-999 J/m
چقرمگی (در دمای پایین (بریدگی Izod در دمای پایین) 27-120 J/m
مدول یانگ 2-3 گیگا پاسکال
ضریب انبساط حرارتی خطی 6-10 * 10-5 /°C
انقباض 0.5-2.2%
جذب آب 24 ساعته 0.1-0.2%
  • در شرایط تنش حرارتی یا محیط‌های شیمیایی خشن دوام خوبی دارد
  • دماهای انحراف حرارتی بالای PBT و رتبه بندی‌های شاخص دمای بالا به اجزای سازنده کمک می‌کند تا در برابر گشت و گذارهای حرارتی کوتاه مدت و قرار گرفتن در معرض حرارت طولانی مدت مقاومت کنند.
  • پلی بوتیلن ترفتالات به دلیل مقاومت الکتریکی بالا و استحکام دی الکتریک خوب مانع آسیب دیدن قطعات الکتریکی و الکترونیکی در اثر نشت و خرابی در مدارهای برقی می‌شود.
  • تلفات دی الکتریک کم، جذب انرژی در استفاده‌های الکترونیکی با فرکانس بالا را به حداقل می‌رساند.

ویژگی حرارتی

مقاومت قوس 24-190 ثانیه
ثابت دی الکتریک 2.9-4
قدرت دی الکتریک 15-30 کیلو ولت بر میلی متر
ضریب اتلاف 10-200 * 10-4
مقاومت حجمی 14-17 * 1015 اهم. سانتی متر
مقاومت در برابر آتش 20-24% (LOI)
قابلیت اشتعال UL94 HB

مزیت

  • مقاومت خوب در برابر خزش در دماهای ثابت و بالا
  • مقاومت خوب در برابر اشعه ماوراء بنفش و رفتار عالی حرارتی
  • سازگار با مجوزهای نظارتی بر برنامه‌های غذایی، پزشکی و استانداردهای تخصصی

معایب

  • جمع شدگی قالب بالا
  • مقاومت پایین در برابر هیدرولیز (حساس به آب گرم)
  • امکان تاب خوردگی به دلیل انقباض دیفرانسیل بالا
  • HDT پایین (در حدود 60 درجه سانتیگراد) در مقایسه با سایر مواد مشابه

قیمت پلی بوتیلن ترفتالات

پلی بوتیلن ترفتالات ماده‌ای بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف است. با توجه به همین موضوع این قیمت آن می‌تواند بر روی قیمت تمام شده محصولات مختلف تاثیر زیادی داشته باشد. کشور ما تولیدکننده پلیمر PBT نیست و باید آن را از نقاط دیگر جهان وارد کند؛ در نتیجه قیمت آن متغیر و تحت تاثیر عوامل مختلفی است. به طور کلی در بازار خرید و فروش پلی بوتیلن ترفتالات دلالان زیادی حضور دارند و تلاش می‌کنند که آن را به قیمت بالاتری به خریداران بفروشند. به همین دلیل خرید از محلی معتبر برای افراد اهمیت زیادی دارد.

گروه پارت پلاست پلی بوتیلن ترفتالات و سایر محصولات مشابه را بدون واسطه از تولیدکننده اصلی تهیه کرده و به بازار فروش می‌رساند. این گروه در تلاش است با این کار قیمت محصول را به حد منصفانه‌ای کاهش دهد تا خریداران و مصرف کنندگان نهایی نیز بتوانند سود کافی از تولیدات خود ببرند.

خرید پلیمر PBT از پارت پلاست

برای خرید پلی بوتیلن ترفتالات از پارت پلاست کافی است با شماره‌هایی که در همین صفحه مشاهده می‌کنید تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما و ارائه راهنمایی برای خرید هستند. پس اگر در هر جایی از فرایند خرید با مشکل مواجه شدید یا لازم بود با یک متخصص مشورت کنید، تلفن را بردارید و با پارت پلاست تماس بگیرید. پس از آن سفارش خود را ثبت کنید و در اسرع وقت با مناسبترین قیمت آن را تحویل بگیرید.

سوالات متداول

چرا گریدهای مختلف PBT تولید شده اند؟

تولیدکنندگان با اضافه کردن برخی افزودنی‌ها به PBT گریدهای خاصی از آن را ساخته اند که ویژگی‌های مکانیکی، حرارتی یا الکتریکی متفاوتی را ارائه می‌دهند و می‌توان از آن‌ها در صنایع مختلف استفاده کرد.

برای اطلاع از قیمت پلی بوتیلن ترفتالات PBT چه باید کرد؟

هر زمان که قصد خرید مواد PBT را داشتید، با کارشناسان ما در پارت پلاست تماس بگیرید و از قیمت این محصول آگاه شوید. همچنین شما می‌توانید سفارش خود را نیز در لحظه ثبت کنید و آن را در اسرع وقت تحویل بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)