جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ازدیاد طول در نقطه شکست چیست؟

ازدیاد طول در نقطه شکست چیست؟

پلیمرها دارای خواص فیزیکی مختلفی هستند که تعیین کننده کاربرد آنها خواهد بود؛ یکی از مهمترین ویژگی‌ها در جدول مشخصات انواع پلیمر، ازدیاد طول در نقطه شکست است. در این مقاله از پارت پلاست می‌خواهیم توضیح دهیم که ازدیاد طول در بریک پوینت چیست و چه اهمیتی دارد؟

کشیدگی در نقطه شکست چیست؟

ازدیاد طول در نقطه شکست یا کشیدگی در نقطه شکست که به آن Elongation in Break Point گفته می‌شود، نسبت طول اولیه و نهایی مواد پلاستیکی قبل از شکستن است. این فرایند معمولا در دمای کنترل شده انجام می‌شود و نشاندهنده توانایی مواد پلاستیکی برای مقاومت در برابر تغییر شکل بدون ترک خوردن است. همچنین به عنوان کرنش شکستگی یا کشیدگی کششی در زمان شکست هم شناخته می‌شود.

فرمول ازدیاد طول در نقطه شکست چیست؟

برای محاسبه کشیدگی در نقطه شکست نیاز است که آن را به عنوان افزایش نسبی طول محاسبه کنید؛ یعنی از رابطه زیر استفاده نمایید:

ε = (ΔL/L) × 100

در این رابطه ε نشاندهنده ازدیاد طول، ΔL اختلاف طول به وجود آمده و L طول اولیه است. ازدیاد طول در نقطه شکست بر حسب درصد اندازه گیری شده و ماکسیمم آن به عنوان کرنش شکست شناخته می‌شود.

اهمیت اندازه گیری کشیدگی در بریک پوینت

ازدیاد طول در هنگام شکست یکی از ویژگی‌های مهم مکانیکی در مواد پلیمری است که نشان می‌دهد یک ماده چقدر می‌تواند خمش و شکل دهی را بدون شکستگی تحمل کند. بنابراین در جایی که جذب انرژی منجر به تغییر شکل پلاستیک‌ها می‌شود، اهمیت دارد؛ برای مثال در لولاهای پلاستیکی از این کمیت استفاده زیادی می‌شود.

کدام مواد کشش بالایی در نقطه شکست دارند؟

معمولا الاستومرها و پلی اولفین‌ها، مقادیر بالای کشیدگی در نقطه شکست را از خود نشان می‌دهند؛ اما پلاستیک‌های سفت و سخت، به ویژه پلاستیک‌هایی که با استفاده از الیاف تقویت شده‌اند، مقادیر کمتر از 5 درصد را نشان می‌دهند. ترکیب استحکام کششی بالا و کشیدگی زیاد منجرب به تولید موادی با چقرمگی بالا خواهد شد. برخی از مشهورترین مواد با کشیدگی بالا عبارتند از:

کدام مواد کشش بالایی در نقطه شکست دارند؟

  • ترموپلاستیک‌ها
  • TPE یا TPV با کشیدگی بالا
  • لاستیک‌ها
  • ترموست‌ها

چه عواملی بر کشیدگی در نقطه شکست اثر دارند؟

  • سرعت آزمایش: آزمایش آهسته باعث شل شدن پلیمر شده و افزایش طول بیشتری در زمان شکست را فراهم می‌کند.
  • سطح جهت گیری: الیافی که جهت گیری کمتری دارند، در زمان شکست درجات بیشتری از کشیدگی را نشان می‌دهند.
  • دما: به طور کلی، ازدیاد طول در نقطه شکست، با افزایش دما زیاد خواهد شد.
  • محتوای پرکننده: ازدیاد طول در هنگام شکست کامپوزیت‌ها، با افزایش محتوای فیلر یا پرکننده، کاهش پیدا می‌کند.

روش های آزمایش برای محاسبه کشیدگی در نقطه شکست

آزمایش‌های کششی نیروی مورد نیاز برای شکستن یک نمونه و میزان کشش یا کشیدگی آن را تا نقطه شکست اندازه گیری می‌کنند. به طور کلی دو روش برای اندازه گیری مدول الاستیسیته مواد استفاده می‌شوند که عبارتند از:

روش های آزمایش برای محاسبه کشیدگی در نقطه شکست

  • ASTM D638 که روش استاندارد برای خواص کششی پلاستیک است
  • ISO 527 – 1: 2012 که اصول کلی تعیین خواص کششی را مشخص می‌کند

این روش‌ها برای تعیین خواص کششی پلاستیک‌ها و کامپوزیت‌ها استفاده می‌شوند و تحت شرایط از پیش تعریف شده‌ای مانند درجه حرارت، سرعت ماشین، رطوبت و پیش فرآوری انجام خواهند شد. نمونه‌های آزمایشی معمولا به شکل یک دمبل استاندارد هستند. برای ASTM D638 سرعت تست معمولا توسط مشخصات مواد تعیین می‌شود؛ اما در ISO 527، سرعت آزمایش معمولا 5 یا 50 میلی متر در دقیقه برای اندازه گیری استحکام و ازدیاد طول و 1 میلی متر در دقیقه برای اندازه گیری مدول الاستیسیته است.

ابزارهای مورد استفاده در تعیین ازدیاد طول در نقطه شکست

کشش سنج یا اکستنسومتر یکی از کاربردی‌ترین ابزارها در اندازه گیری ازدیاد طول است که می‌تواند تغییرات طول یک جسم را اندازه گیری کرده و منحنی‌های تنش – کرنش را ارزیابی کند. این کشش سنج‌ها در دو نوع تماسی و غیر تماسی به بازار عرضه می‌شوند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

ابزارهای مورد استفاده در تعیین ازدیاد طول در نقطه شکست

  • کشش سنج تماسی

به طور کلی اکستنسومترهای تماسی دارای دو زیرمجموعه هستند که عبارتند از:

  • کشش سنج گیره دار

این نوع از کشش سنج‌ها می‌توانند جابجایی‌ها را از خیلی کوچک تا نسبتا بزرگ (یعنی از 1 تا 100 میلی متر) اندازه گیری کنند و در مواردی به کار می‌روند که نیاز به اندازه گیری کرنش با دقت بسیار بالا مبتنی بر ASTM وجود دارد. مهمترین مزایای استفاده از این اکستنسومتر کم هزینه بودن و آسان بودن فرایند استفاده از آنها است.

  • گیره های تست خودکار

کشش سنج‌های تست خودکار می‌توانند با استفاده از یک سیستم موتوری، جابجایی‌های طول را اندازه گیری کنند؛ به همین دلیل نتایج قابل تکرار بیشتری نسبت به دستگاه‌های قدیمی دارند و تا 1000 میلی متر را بدون از دست دادن دقت اندازه گیری خواهند کرد. این کشش سنج‌های تماسی نویز سیگنال کمی داشته و امکان همگام سازی با داده‌ها را فراهم می‌کنند.

  • اکستنسومترهای غیر تماسی

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز برای اندازه گیری ازدیاد طول در نقطه شکست، کشش سنج غیر تماسی است که برای کاربردهای خاص استفاده می‌شود. یعنی در مواردی که استفاده از کشش سنج تماسی امکان پذیر نباشد، از این مدل استفاده خواهد شد. در کشش سنج‌های غیر تماسی معمولا از لیزر استفاده می‌شود.

ازدیاد طول در نقطه شکست برای برخی از پلیمرهای خاص

نام پلیمر حداقل مقدار (درصد) حداکثر مقدار (درصد)
ABS 10 50
EVA 200 990
HDPE 500 700
HIPS 10 65
LDPE 200 600
LLDPE 300 900
PA 11 3 6
پلی آمید 12 186 186
پلی آمید 6 200 300
پلی آمید 66 150 300
PBT 5 300
پلی کربنات 50 120
پلی اتیلن 1.5 2.5
PET 30 70
PMMA 4 70
پلی پروپیلن 3 50
پی وی سی 100 400
SAN 1 2

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل با کمیت مکانیکی ازدیاد طول در نقطه شکست آشنا شده و گفتیم که اندازه گیری این کمیت چه اهمیتی دارد؟ همچنین وسایل لازم برای اندازه گیری این کمیت و روش‌های مناسب برای این کار را به شما معرفی کردیم. پارت پلاست یکی از بهترین فروشندگان انواع مواد پلیمری است که این مواد را به صورت مستقیم وارد بازار کرده و با بهترین قیمت ارائه می‌دهد.

سوالات متداول

آیا کشیدگی بیشتر در نقطه شکست، بهتر است؟

بله. کشیدگی بیشتر در نقطه شکست نشان می‌دهد که این ماده قدرت تغییر شکل بیشتری داشته و در برابر ترک خوردن مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهد.

کدام روش برای اندازه گیری ازدیاد طول در نقطه شکست بهتر است؟

این موضوع بستگی به شرایط کاری شما دارد که با شرایط آزمایشگاهی کدام روش تطابق بیشتری داشته باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست

برای مشاوره با شماره 09103304990 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با بررسی درخواست شما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست