جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع گرید پلی پروپیلن

معرفی انواع گرید پلی پروپیلن مقایسه هموپلیمر و کوپلیمر

یکی از کاربردی‌ترین انواع پلیمر که این روزها جایگاه ویژه‌ای را در انواع صنایع به خود اختصاص داده، پلی پروپیلن است. استفاده از این نوع پلیمر در ساخت وسایلی که ما به صورت روزمره مورد استفاده قرار می‌دهیم، باعث شده تا نتیجه نهایی به مراتب بادوام و مقرون به صرفه‌تر باشد. در ادامه با پارت پلاست همراه باشید تا به بررسی بیشتر این پلیمر و همچنین انواع گرید پلی پروپیلن بپردازیم.

پلی پروپیلن چیست؟

پلی پروپیلن در واقع نوعی پلی الفین بوده که سختی بیشتری نسبت به پلی اتیلن دارد. از اصلی‌ترین ویژگی‌های این ترموپلاست، می‌توانیم به چگالی کم، مقاومت بسیار بالا، مقاومت حرارتی، سختی بالا و ساختار کریستالی اشاره کنیم. ویژگی‌ها و قابلیت‌های این ترموپلاست باعث شده تا از آن در موارد مختلفی مانند بسته بندی، صنعت خودروسازی، پزشکی و … استفاده گسترده‌ای بشود. برای اطلاع از قیمت مواد پلی پروپیلن بر روی لینک زیر کلیک کنید.

اهمیت شناخت انواع گرید پلی پروپیلن

پلی پروپیلن دارای انواع گریدهای مختلف بوده که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فردی دارند؛ در نتیجه شما نمی‌توانید از این محصولات به جای یکدیگر استفاده کنید. برای انتخاب از میان انواع گرید پلی پروپیلن، باید حتما درباره ویژگی‌های این پلیمرها و قابلیت‌هایشان، شناخت کافی داشته باشید. از این رو می‌توانیم ادعا کنیم که اساسی‌ترین دلیل اهمیت شناخت این محصولات، انتخاب درست و اصولی برای کاربردهای مختلف است. در زمان انتخاب شما باید فاکتورهای مختلفی را در نظر داشته باشید که از میان آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • خواص محصول نهایی که حتما باید نمایش داده شوند
  • روش ساخت
  • هزینه و بودجه در دسترس

آشنایی با انواع گرید پلی پروپیلن

کاربردهای گسترده‌ای که این روزها برای مواد PP در نظر گرفته می‌شوند، باعث شده تا انواع گریدهای مختلفی از آن‌ها هم ساخته شوند که هر کدام کاربردها و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. در این بخش با ما همراه باشید تا توضیحات کاملی درباره انواع گرید PP در اختیار شما قرار دهیم.

هموپلیمر

هموپلیمر را می‌توانیم به عنوان کاربردی‌ترین و رایج‌ترین نوع PP در نظر بگیریم که به عنوان یک پلیمر همه منظوره هم شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این گرید، مونومر پرپیلن به شکل جامد و نیمه کریستالی وجود دارد. از جمله اصلی‌ترین کاربردهای این نوع می‌توانیم به بسته بندی، صنعت خودرو، لوله سازی، منسوجات، مراقبت‌های بهداشتی، کاربردهای الکتریکی و … اشاره کنیم. برای اطلاع از قیمت پلی پروپیلن هموپلیمر بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

کوپلیمر

برای معرفی انواع گرید پلی پروپیلن، باید به سراغ کوپلیمر هم برویم که از پلیمریزاسیون پروپن و اتان ساخته می‌شود. دسته بندی اساسی که برای این دسته از محصولات در نظر گرفته شده، شامل کوپلیمر تصادفی و بلوکی بوده که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. برای اطلاع از قیمت کوپلیمر بر روی لینک درج شده کلیک کنید. در ادامه ویژگی‌های این دو نوع را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.

کوپلیمر تصادفی

کوپلیمر تصادفی از پلیمریزاسیون اتن و پروپن با یکدیگر تولید می‌شود. این نوع پلیمر دارای واحدهای اتن تا 6 درصد جرم بوده که به صورت تصادفی در زنجیره‌های پلی پروپیلن قرار گرفته‌اند. از ویژگی‌های این نوع پلیمر می‌توانیم به انعطاف پذیری بالای آن‌ها و شفافیت نوری اشاره کنیم. از این رو برای کاربردهایی که ظاهر در آن‌ها اهمیت بالایی داشته و باید در وضعیت عالی قرار بگیرد، این مدل انتخاب خوبی محسوب می‌شود.

کوپلیمر بلوکی

در کوپلیمرهای بلوکی، محتوای اتن بزرگ‌تر بوده و بین 5 تا 15 درصد جر متغیر است. این پلیمر دارای واحدهای هم مونومر بوده که در الگوها و یا بلوک‌های منظم، مرتب شده‌اند. این الگوی منظم باعث شده تا نتیجه نهایی، سخت‌تر از نوع تصادفی باشد. از این رو می‌توان از آن‌ها برای کاربردهایی که نیاز به استحکام بالایی دارند، مانند انواع مصارف صنعتی به راحتی استفاده کرد.

در جدول زیر هموپلیمر و کوپلیمر را به عنوان دو گرید اصلی از پلی پروپیلن با هم مقایسه کرده‌ایم.

پلی پروپیلن هموپلیمر پلی پروپیلن کوپلیمر
نسبت استحکام به وزن بالا

سفت‌تر و قوی‌تر از کوپلیمر

مقاومت شیمیایی و جوش پذیری خوب

پردازش پذیری خوب

مقاومت بالا در برابر ضربه

از نوع فود گرید

مناسب برای سازه‌های مقاوم در برابر خوردگی

کمی نرم‌تر است اما قدرت ضربه بهتری دارد

باداوم‌تر از هموپلیمر

مقاومت بهتر در برابر ترک تنشی و چقرمگی در دمای پایین

پردازش پذیری بالا

مقاومت خوب در برابر ضربه

چقرمگی بالا

برای تماس با غذا مناسب نیست

پلی پروپیلن ضربه ای

پلی پروپیلن ضربه ای یا impact PP یکی از انواع کوپلیمر تصادفی است که محتوای اتلینی برابر 45 تا 65 درصد دارد. در قطعاتی که نیاز به مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند، از این گرید PP استفاده می‌شود. همچنین در کاربردهای بسته بندی، لوازم خانگی، ساخت فیلم و لوله هم مفید است و در صنایع الکترونیک و خودروسازی هم کاربرد دارد.

پلی پروپیلن expanded

در معرفی انواع گرید PP لازم است تا پلی پروپیلن منبسط شده را نیز در فهرست خود قرار دهیم. EPP را در واقع می‌توانیم به عنوان یک فوم مهره سلول بسته با چگالی بسیار کم در نظر بگیریم که نسبت به وزن خود، استحکام بسیار بالایی دارد. از این پلیمر معمولا در ساخت محصولات فوم پلیمری سه بعدی استفاده می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این پلاستیک می‌توانیم به مقاومت بسیار بالا در برابر انواع ضربه، عایق حرارتی، مقاومت شیمیایی بالا، مقاومت در برابر آب و رطوبت و … اشاره کنیم. این پلیمر معمولا در صنعت خودروسازی، بسته‌بندی، ساخت محصولات ساختمانی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترپلیمر پلی پروپیلن

از دیگر انواع گرید PP، باید به ترپلیمر پلی پروپیلن اشاره کنیم. این گرید از قطعات پلی پروپیلن تشکیل شده که توسط مونومرهای اتیلن و بوتان، به یکدیگر وصل شده‌اند. این اتصال به صورت تصادفی در سرتاسر زنجیره دیده می‌شود. شفافیت این نوع پلیمر نسبت به هموپلیمر بالاتر بوده و در کاربردهای مشابه که ظاهر نهایی اهمیت بالایی دارد، می‌توان از آن استفاده کرد.

پلی پروپیلن با قدرت ذوب بالا

از دیگر گزینه‌های موجود در انواع گرید پلی پروپیلن باید به سراغ PP با قدرن ذوب بالا برویم که در واقع یک ماده با شاخه‌های زنجیره بلند است. این ماده ترکیبی، دارای قابلیت انبساط در فاز مذاب بوده و کاربردهای مخصوص به خود را دارد. از اصلی‌ترین ویژگی‌های این ماده می‌توانیم به گزینه‌هایی مانند گستردگی خواص مکانیکی، پایداری حرارتی بالا و همچنین مقاومت شیمیایی مطلوب اشاره کنیم. از HMS PP برای تولید فوم‌های نرم با چگالی کم و کاربردهای بسته بندی مواد غذایی، صنعت خودروسازی و ساخت و ساز استفاده می‌شود.

پلی پروپیلن زیستی

همان‌طور که از عنوان این نوع پلیمر مشخص بوده، نمونه‌ای است که از آن مواد اولیه تجدید پذیر به دست می‌آیند. میزان مواد زیست تخریب پذیر در ساختار PP زیستی می‌تواند از 30 تا 100 درصد متفاوت باشد.

سخن پایانی

امروزه در صنعت پلیمر، محصولات مختلف و متنوعی تولید شده که به عنوان مواد اولیه در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. پلی پروپیلن یکی از انواع کاربردی و با اهمیت در این حوزه محسوب شده که در گریدهای مختلف تولید می‌شود. در بخش‌های قبلی به صورت کلی انواع گرید پلی پروپیلن را به شما معرفی کردیم. شما می‌توانید برای خرید گریدهای مختلف مواد PP و دیگر مواد پلیمری با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

کدام گرید از پلی پروپیلن دارای بالاترین میزان شفافیت است؟

تریپلمیر بیشترین میزان شفافیت را داشته و برای مواردی که ظاهر محصول نهایی از اهمیت بالایی برخوردار بوده، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

کدام نوع کوپلیمر استحکام و مقاومت بالاتری دارد؟

کوپلیمرهای بلوکی به دلیل ساختار غیر تصادفی، مقاومت و استحکام بالاتری دارند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست

برای مشاوره با شماره 09103304990 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با بررسی درخواست شما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست