جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تست glow wire چیست؟ روش انجام و استانداردهای آن

تست GLOW WIRE

ایمنی در صنعت لوازم خانگی بسیار مهم است. احتمال استفاده نادرست توسط انسان، جریان بیش از حد یا اتصال کوتاه در سیستم سیم کشی دستگاه، الزامات حفاظت در برابر آتش سوزی را ایجاد کرده است. مواد مورد استفاده در یک دستگاه تست سیم برق یکی از نیازهایی است که امروزه در صنعت لوازم خانگی به آن توجه می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم تست glow wire را بررسی کنیم و درباره منطقی که پشت این روش آزمایش قرار دارد، توضیح دهیم. همچنین به طور خلاصه این روش را با سایر روش‌های آزمایش اشتعال پذیری رایج مقایسه می‌کنیم.

تست glow wire چیست؟

از گذشته تا به امروز روش‌های زیادی برای ارزیابی اشتعال پذیری مواد و مقاومت آن‌ها در برابر آتش مطرح شده است. این روش‌ها هر دو آزمایش شعله مستقیم و غیرمستقیم را شامل می‌شوند. روش آزمایش شعله مستقیم شامل اعمال شعله به طور مستقیم به صورت عمودی یا افقی است. از سوی دیگر آزمایش شعله غیرمستقیم دارای یک منبع حرارتی غیر شعله‌ور است؛ مانند سیم نیکروم پرانرژی شده که روی یک نمونه اعمال می‌شود. تست glow wire نمونه‌ای از آزمایش شعله غیرمستقیم است.

کاربردهای تست glow wire

کاربردهای تست GLOW WIRE

نتایج آزمایش از به کارگیری این روش‌ها، راهی برای مقایسه تمایل مواد به مقاومت در برابر اشتعال، شعله‌های خود خاموش شونده (در صورت وقوع اشتعال) و توانایی عدم گسترش آتش از طریق چکه کردن را فراهم می‌کند. از نظر بصری ممکن است درک بهتر تفاوت‌های بین روش مستقیم و غیرمستقیم آسان‌تر باشد. کمیسیون بین‌المللی برق (IEC) تست glow wire را در سال 2001 بیان کرد؛ زیرا روش‌های آزمایشی موجود، همه منابع احتراق را پوشش نمی‌دهند. به طور خاص، آزمایش glow wire برای شبیه سازی اثرات گرمایشی مورد استفاده قرار گیرد که ممکن است در تجهیزات الکتریکی ناکارآمد ناشی از اتصال بیش از حد بارگذاری شده یا قطعه‌ای که در حال گرم شدن بیش از حد است، ایجاد شوند.

این صفحه را هم ببینید: قیمت مواد تاخیر انداز شعله

روش آزمایش تست glow wire

الزامات تست glow wire برای لوازم خانگی در IEC 60335-1 مشخص شده است. با این حال، روش آزمایش سیم برق واقعی در سری مشخصات IEC 60695-2 پوشش داده شده است. آزمایش سیم براق با انرژی دادن به عنصر گرمایشی تا دمای از پیش تعیین شده انجام شده و عنصر گرم شده تحت عنوان glow wire نامیده می‌شود. مراحل انجام این کار عبارتند از:

روش آزمایش تست GLOW WIRE

رساندن نمونه به دمای از پیش تعیین شده

هنگام آماده شدن برای آزمایش، نمونه در جای خود ثابت می‌شود و یک پارچه الیاف پنبه‌ای نازک یا کاغذ در زیر نمونه قرار می‌گیرد. بعد از رسیدن به دمای از پیش تعیین ‌شده، المان تحت فشار یک نیوتن و به مدت 30 ثانیه فشار داده می‌شود. در صورت احتراق، اندازه‌گیری‌هایی انجام می‌شود که زمان شروع احتراق، مدت‌زمان و ارتفاع شعله را ثبت می‌کند و در مورد چکه‌ها، یادداشت‌هایی در مورد این‌ که آیا قطره‌ها باعث مشتعل شدن یا سوختن الیاف دستمال‌کاغذی شده‌اند، انجام می‌شود.

تکرار آزمایش

آزمایش با استفاده از نمونه‌های جدید تکرار می‌شود و حداقل سه بار با تغییر جهت نصب انجام می‌شود، به طوری که هر سطح منحصر به فرد نشان داده می‌شود. آزمایش سیم براق هم بر روی محصولات نهایی و هم بر روی مواد خام انجام می‌شود.

معیارهای آزمایش glow wire

نتایج این آزمایش در دمای معین PASS یا FAIL خواهد بود. با این حال معیارهای اضافی برای هر تنظیم دما وجود دارد. به طور کلی، انجام این آزمایش مستلزم آن است که نمونه در مدت زمان تعیین شده مشتعل نشود یا خود خاموش شود و در صورت چکیدن الیاف کاغذی که در زیر آن قرار داده شده است، سوخته نشود.

تست glow wire و IEC 60335-1

ایمنی لوازم برقی خانگی مشابه IEC 60335-1 به صورت یک مشخصه کلی بر ایمنی آن‌ها حاکم است. در این مشخصات، تست glow wire برای ارزیابی اشتعال پذیری مواد غیرفلزی که از اجزای حامل جریان مورد استفاده در دستگاه پشتیبانی می‌کنند، استفاده می‌شود. شدت تست سیم تابش در IEC 60335-1 با توجه یا عدم مراقبت دستگاه در حین استفاده و میزان جریانی که توسط اتصال منتقل می‌شود، تعیین خواهد شد.

بهتر است بدانید که لوازم خانگی دارای مراقبت در اصل به هر وسیله‌ای گفته می‌شود که توسط یک مصرف کننده کار می‌کند؛ مانند جاروبرقی، اتو یا قهوه‌ساز. لوازم خانگی بدون مراقبت، آن‌هایی هستند که در محل نصب شده و با نظارت کمی کار می‌کنند؛ مانند یخچال، ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی.

سخن پایانی

در این مقاله از پارت پلاست توضیح دادیم که تست glow wire چیست و چطور انجام می‌شود؟ همچنین معیارهای آن را بررسی کرده و کاربردهای آن را بیان نمودیم. شما می‌توانید انواع پلیمرها با مشخصات استاندارد را از ما در پارت پلاست خریداری کرده یا برای دانلود کاتالوگ آنها اقدام کنید.

سوالات متداول

تست Glow Wire کدام یک از انواع آزمایش شعله است؟

تست glow wire نمونه‌ای از آزمایش شعله غیرمستقیم است.

آزمایش‌های ارزیابی اشتعال‌پذیری مواد و مقاومت آن‌ها در برابر آتش کدام‌اند؟

آزمایش شعله مستقیم و غیرمستقیم از انواع آزمایش‌های اشتعال‌پذیری مواد است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست

برای مشاوره با شماره 09103304990 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با بررسی درخواست شما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست