جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفاوت بین پلی کربنات PC و پلیمر اکریلیک PMMA و مقایسه آن

تفاوت بین پلی کربنات PC و پلیمر اکریلیک PMMA و مقایسه آن.webp

پلی کربنات و اکریلیک هر دو پلاستیک شفاف هستند که به عنوان جایگزینی برای شیشه در بسیاری از کاربردهای محصولات صنعتی و مصرفی استفاده می‌شوند. پلی کربنات و اکریلیک بسیار شبیه به یکدیگر هستند. تشخیص این دو ماده با چشم غیرمسلح ممکن است دشوار باشد. در انتخاب بین پلی کربنات و اکریلیک بسته به نیاز شما، باید تعدادی فاکتور را در نظر گرفت. ما در ادامه این مقاله از پارت پلاست قصد داریم به طور کامل درباره تفاوت پلی کربنات PC و اکریلیک PMMA صحبت کنیم.

پلی کربنات چیست؟

پلی کربنات (PC) یک ماده پلیمری ترموپلاستیک است و حالت آمورف دارد؛ به این معنی که درجه بلورینگی پایینی دارد و از زنجیره‌های پلیمری با جهت تصادفی تشکیل شده است. ساختار شیمیایی PC ترکیبی منحصر به فرد از ویژگی‌های فیزیکی و نوری می‌دهد که آن را برای بسیاری از کاربردها مفید می‌کند. مواد آمورف مانند پلی کربنات سطح جذب فوتون کمتری دارند و به انرژی بیشتری برای برانگیختن الکترون‌ها بین سطوح انرژی مورد ‌نیاز خواهد بود.  پلی کربنات این اجازه را می‌دهد تا نور بیشتری از آن عبور کند و شفاف به نظر برسد.

پلی کربنات نسبت به پلاستیک‌های رایج مانند PS، HDPE و PET شفاف است و شفافیتی معادل شیشه سیلیکات دارد. این پلیمر را اغلب به دلیل مقاومت بالایی که در برابر ضربه دارد، می‌شناسند؛ بنابراین معمولا به صورت پانل‌های مسطح تولید می‌شود و در موانع و پنجره‌های محافظ از آن استفاده می‌کنند. پلی کربنات از مقاومت بالایی در برابر ضربه برخوردار است؛ اما مقاومت پایینی در برابر خراش دارد. برخی از کاربردهای رایج پلی کربنات در شیشه‌های ضد گلوله، پانل‌های پنجره و سقف و نمایشگرها هستند. برای اطلاع از قیمت پلی کربنات بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

مزایا و معایب پلی کربنات

مزایای پلاستیک پلی کربنات شامل موارد زیر است:

  • PC دوام خوبی دارد و به اندازه 250 بار از شیشه قوی‌تر است.
  • به راحتی شکل‌پذیر است.
  • وزن سبکی دارد.
  • دارای قابلیت عایق حرارتی است.
  • در رنگ‌های متنوعی موجود است.
  • همه‌کاره است.

از جمله معایب پلی کربنات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در طول زمان مستعد خراش و فرورفتگی است.
  • به صورت تجاری دسترسی کمی دارد.
  • نسبتا گران است.

پلیمر آکریلیک چیست؟

اکریلیک مخفف پلی متال متاکریلات یا PMMA است و آن را به صورت چسب، رنگ یا الیاف می‌سازند. اکریلیک را با نام‌های تجاری معروفی مانند پلکسی گلاس، پرسپکس و لوسیت تولید می‌کنند و در بازار هم به نام دگالن شناخته می‌شود. اکریلیک مانند پلی کربنات یک ترموپلاستیک آمورف بوده و حتی از پلی کربنات و شیشه شفاف‌تر است. در مقایسه با شیشه سیلیکات، چقرمگی بسیار بالایی دارد. همچنین نسبت به پلی کربنات، اکریلیک استحکام کششی و مقاومت بیشتری در برابر اشعه ماورا بنفش از خود نشان می‌دهد. از اکریلیک به دلیل انعطاف‌پذیری و شفافیت در کاربردهایی مانند محفظه نمایش، نورگیر سقفی، دیسک‌های رسانه‌ای و کاربردهای فیبر نوری استفاده می‌کنند. برای اطلاع از قیمت PMMA بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

مزایا و معایب اکریلیک

معرفی مزایا و معایب آکریلیک

مزایای پلاستیک اکریلیک (دگالن) عبارت‌اند از:

  • شفافیت
  • مقاومت در برابر آب و هوا
  • مقاومت شیمیایی
  • سختی سطح
  • ثبات ابعادی
  • ترکیب غیرسمی

از جمله معایب پلاستیک اکریلیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به اندازه پلی کربنات قوی نیست.
  • به دلیل ماهیت شکننده‌ای که دارد، تحت استرس مستعد ترک خوردن است.
  • به خوبی پلی کربنات خم نمی‌شود.

تفاوت ویژگی‌های پلی کربنات و اکریلیک

از ویژگی‌های پلی کربنات می‌توان به توانایی آن در تغییر شکل پلاستیکی اشاره کرد؛ در حالی که اصلا ترک نمی‌خورد یا نمی‌شکند. این ویژگی باعث شده که پلی کربنات را به روشی مشابه ورق فلزی مانند نورد، ترمز فشاری، گرمایش و شکل‌دهی خط گرم بسازند. همچنین پلی کربنات می‌تواند با استفاده از قالب‌گیری تزریقی ساخته شود.

اکریلیک یا دگالن ارزان‌تر از پلی کربنات است و معمولا به عنوان یک جایگزین مناسب، زمانی که مقاومت در برابر ضربه یک عامل کلیدی نیست، استفاده می‌شود. اکریلیک همچنین دارای درجه شفافیت بالاتری نسبت به پلی کربنات است و در مواقعی استفاده می‌شود که شفافیت و ویژگی‌های نوری حیاتی باشند.

تفاوت پلی کربنات و اکریلیک از نظر کاربرد

تفاوت پلی کربنات و اکریلیک از نظر کاربرد

پلی کربنات و اکریلیک هر دو پلیمرهای ترموپلاستیک شفاف هستند که به صورت ورق، میله، لوله و فیلم در دسترس‌اند. آن‌ها بیشتر به عنوان جایگزین‌های سبک وزن برای شیشه استفاده می‌شوند. هر دو مقاومت در برابر ضربه و استحکام کششی بالاتری نسبت به شیشه دارند، ایمن‌تر هستند و احتمال شکستن یا خرد شدن آن‌ها کمتر است. پلی کربنات و اکریلیک کاربردهای زیادی دارند. آن‌ها را می‌توان در بسیاری از موقعیت‌ها به جای یکدیگر استفاده کرد. در زیر لیستی از کاربردهایی وجود دارد که در آن‌ها می‌توان از پلی کربنات یا اکریلیک استفاده کرد:

  • پانل‌های پنجره و نورگیر سقف
  • عینک ایمنی، لنز میکروسکوپ، تلسکوپ و چشمی
  • وسایل الکترونیکی، سی‌دی، دیسک‌های بلوری

به دلیل آن که پلی کربنات در مقایسه با اکریلیک از مقاومت شیمیایی و ضربه ای بسیار بالاتری برخوردار است، از آن بیشتر در کاربردهای صنعتی و مهندسی استفاده می‌کنند. مزایای PC نسبت به پلی کربنات باعث شده تا در کاربردهای زیر مورد استفاده قرار گیرد:

  • پنجره‌ها و موانع ضد گلوله و ضد ضربه
  • حفاظ ایمنی صنعتی ماشین آلات
  • پایه‌های نمایشگر
  • پوشش‌های تلفن همراه و قطعات الکترونیکی مصرفی
  • کاربردهایی در خودروسازی، هوافضا و دریایی که در آن‌ها به استحکام و وضوح نیاز باشد.

مقایسه پلی کربنات و اکریلیک از نظر بازیافت

پلی کربنات و اکریلیک (دگالن) هر دو از مواد پلیمری ترموپلاستیک هستند؛ این بدان معنی است که هر دو را می‌توان به روش‌های مختلف بازیافت و دوباره پردازش کرد. پلی کربنات و اکریلیک را می‌توان آسیاب و پلت کرد و برای تولید مواد جدید مورد استفاده قرار دارد. وقتی این مواد به درستی بازیافت شوند، می‌توان آن‌ها را چندین بار دوباره ذوب و قالب‌گیری کرد؛ اگرچه کیفیت در هر بار کاهش می‌یابد.

مقایسه پلی کربنات و اکریلیک از نظر قیمت

مقایسه پلی کربنات و اکریلیک از نظر قیمت

پلی کربنات و اکریلیک در مقایسه با شیشه یا سایر مواد مهندسی قیمت نسبتاً ارزانی دارند. پلی کربنات سخت‌تر است و مقاومت شیمیایی بهتری دارد؛ اما گران‌تر از PMMA و شیشه است. هزینه متوسط هر کیلوگرم ورق پلی کربنات تقریباً 2.50 تا 3.50 دلار است. اکریلیک بسیاری از ویژگی‌های پلی کربنات مانند شفافیت، چقرمگی و استحکام کششی را دارد و از کیفیت بالایی برخوردار است. همچنین هزینه کمتری دارد. میانگین هزینه هر کیلوگرم ورق اکریلیک تقریباً 1.50 تا 2.00 دلار است. البته این تفاوت در هزینه بستگی به فرم محصول و درجه مواد دارد؛ به طور کلی، پلی کربنات حدود دو برابر گران‌تر از اکریلیک است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت پلی کربنات و پلیمر آکریلیک پرداخیتم و گفتیم که هریک از آنها در چه مواردی کاربرد دارند. پارت پلاست در زمینه فروش انواع مواد پلیمری فعالیت دارد و این محصولات را با بهترین قیمت به بازار عرضه می‌کند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت مواد پلیمری با پارت پلاست تماس بگیرید.+

سوالات متداول

تفاوت پلی کربنات و اکریلیک چیست؟

پلی کربنات از مقاومت شیمیایی و ضربه ای بالاتری نسبت به اکریلیک برخوردار است.

کدام یک قیمت بیشتری دارد، پلی کربنات یا اکریلیک؟

پلی کربنات به دلیل سختی و مقاومت شیمیایی بهتر نسبت به اکریلیک گران‌تر است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست

برای مشاوره با شماره 09103304990 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با بررسی درخواست شما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست