جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خواص و کاربردهای پلی آمید الیاف دار

خواص و کاربردهای پلی آمید الیافدار

امروزه صنعت پلیمر و پلاستیک، تبدیل به یکی از گسترده‌ترین صنایع در سطح جهانی شده است. محصولات ساخته شده در این حوزه تنوع فوق‌العاده‌ای داشته و در کاربردهای بسیار زیادی دارند. پلی آمید الیاف دار در واقع نوعی پلیمر با پیوند آمیدی بوده که هم صورت طبیعی و هم مصنوعی وجود دارد. در ادامه با پارت پلاستبه همراه باشید تا به صورت کامل با خواص پلی آمید الیاف دار آشنا شده و اطلاعات کاملی در این باره به دست آوریم.

پلی آمید الیاف دار چیست؟

پلی آمید الیاف دار را باید به عنوان یک ماده مرکب بدانیم که از ترکیب یک ماتریس مرکب و الیاف به وجود آمده است. در صنعت پلیمر ماتریس معمولا به بخشی از ترکیب پلیمری گفته می‌شود که بیشترین درصد از ترکیب را به خود اختصاص داده است. الیاف استفاده شده در ساخت این محصولات معمولا از میان شیشه، کربن یا آرامید انتخاب می‌شوند. لازم به ذکر است که در برخی از مواقع می‌توان از گزینه‌هایی مانند چوب و کاغذ هم استفاده کرد.

چگونه پلی آمید الیاف دار را شناسایی کنیم؟

PA الیاف دار خواص ویژه و منحصر به فردی دارد که با استفاده از آن‌ها شناسایی می‌شود. پلی آمید یا همان نایلون را می‌توانیم یک ترموپلاست بلوری در نظر بگیریم که چگالی محدود و پایداری حرارتی بالایی دارد. مقاومت شیمیایی این محصولات هم بالا بوده و در برابر چربی روغن می‌توانند استقامت بالایی از خود نشان دهند. با این وجود تفاوت‌هایی در میان انواع پلی آمیدها و خواصشان وجود دارد. دسته‌ای از این محصولات سخت و مقاوم بوده در حالی که دسته دیگر دارای انعطاف پذیری مطلوبی هستند.

ویژگی های پلی آمید الیاف دار

در این بخش از محتوا قصد داریم تا چند نمونه از اصلی‌ترین ویژگی‌های پلی آمید الیاف دار را معرفی کنیم. با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها شما می‌توانید این محصولات را شناسایی کرده و بیشترین میزان استفاده را از آن‌ها ببرید.

  • وزن کم
  • استحکام ساختاری بالا
  • مقاومت در برابر ضربه و فشار
  • عایق الکتریکی و حرارت
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  • مقاومت بالا در برابر فرسایش
  • ضد اشتعال و مقاومت در برابر شعله
  • مقاوم در برابر نفوذ اشعه UV
  • قابلیت ماشین کاری مطلوب

کاربردهای پلی آمید الیاف دار

پلی آمید الیاف دار به دلیل خواص منحصر به فردی که دارد، در صنایع مختلفی به کار می‌رود که از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربردهای پلی آمید الیاف دار

صنعت خودرو

خودروسازان و فعالان در این صنعت، همواره به دنبال ماده‌ای هستند که نسبت استحکام به وزن آن در سطح بالایی قرار داشته باشد. بر اساس آزمایشات انجام شده می‌توانیم ادعا کنیم که PA الیاف دار نقطه شکست به مراتب بالاتری نسبت به فلزات دارد. از این رو می‌توان از آن در بدنه انواع خودروها، کامیون و … استفاده کرد. سختی و استحکام این مواد در عین داشتن وزن بسیار سبک، می‌تواند در عملکرد خودرو و همچنین مصرف سوخت آن اثرات مثبتی به دنبال داشته و باعث بهینه سازی شود‌.

کاربرد پلی آمید الیاف دار در هواپیماسازی

یکی دیگر از اصلی‌ترین کاربردهای این مواد، در صنعت هواپیماسازی دیده می‌شود. توسعه صنعت پلیمر باعث شده تا شاهد روز کاربرد نایلون الیاف دار در صنعت هواپیماسازی باشیم. استفاده از پلی آمید با الیاف کربن، می‌تواند فرایند ساخت هواپیما را تا حد زیادی ساده‌تر، ارزان‌تر و سریع‌تر کند. از این رو می‌تواند انتخاب به مراتب بهتری نسبت به آلومینیوم یا سایر فلزات در این مواقع باشد. بر اساس آمار و اطلاعات موجود، می‌توانیم ادعا کنیم حدود ۵۰ درصد از قطعات هواپیماهای مدرن، از جنس پلی آمید الیاف دار هستند.

ساختمان سازی

از دیگر صنایعی که این روزها به عنوان مصرف کننده پلی آمید الیاف دار محسوب می‌شود، باید به ساختمان سازی اشاره کنیم. این روزها بیشتر از ۲۰ درصد از تولیدات پلی آمید الیاف دار در صنایع ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پل‌ها و جاده‌ها را می‌توانیم از مهم‌ترین گزینه‌ها در این راستا بدانیم که استفاده از این محصولات باعث مقاوم‌تر شدن سازه نهایی خواهد شد. افزایش ظرفیت بارگیری و کاهش آسیب‌های واردشده از مزایای استفاده از PA الیاف دار بوده که در این صنعت به راحتی می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد.

سخن پایانی

صنعت پلیمر را باید به عنوان یکی از صنایع پیشرو بدانیم که توانسته انقلابی عظیم در مواد اولیه مصرفی انواع صنایع به وجود آورد. محصولات مختلفی در این صنعت ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند که از میان آن‌ها به معرفی پلی آمید الیاف دار پرداختیم. در بخش‌های قبلی به صورت کامل کاربردها و مشخصات پلی آمید الیاف دار را مورد بررسی قرار دادیم تا شما بتوانید استفاده بهینه و مناسبی از این نایلون‌ها داشته باشید.

سوالات متداول

از پلی آمید الیاف دار در چه کاربردهایی استفاده می‌شود؟

از این مدل نایلون معمولا در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، هواپیماسازی، ساختمان سازی و ... استفاده می‌شود.

ه چه دلیلی می‌توان این نایلون را به عنوان جایگزین فلزاتی مانند آلومینیوم استفاده کرد؟

به دلیل وزن سبک و استحکام ساختاری بالای این پلیمرها، این روزها جایگزین بسیار خوبی برای فلزات در صنایع مختلف محسوب می‌شوند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست

برای مشاوره با شماره 09103304990 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با بررسی درخواست شما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست