جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روش تولید پلی پروپیلن مقاوم به ضربه

روش تولید پروپیلن مقاوم به ضربه

یکی از مشهورترین و کاربردی‌ترین پلاستیک‌ها در سراسر دنیا پلی پروپیلن است که در صنایع زیادی از آن استفاده می‌شود. این پلیمر که به اختصار PP نام می‌گیرد، انواع مختلفی دارد که یکی از پرکاربردترین آن‌ها پلی پروپیلن مقاوم به ضربه است. شما هم اگر کنجکاو هستید که درباره روش تولید پلی پروپیلن مقاوم به ضربه اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مطلب از پارت پلاست را از دست ندهید.

پلی پروپیلن مقاوم به ضربه چیست؟

بر اساس آمارهای جهانی در سال‌های اخیر، هر ساله نزدیک به صدها هزار تن پلی پروپیلن در کل جهان مصرف می‌شود. با وجود این رقم بالا، استفاده از پلی پروپیلن همواره با معایبی همراه بوده که یکی از آن استحکام پایین یا به عبارت دیگر مقاومت پایین پلیمر در برابر ضربه است. همچنین PP معمولا چقرمگی پایینی هم دارد؛ چقرمگی در اصطلاح به میزان تحمل ماده در برابر ضربه و فشار در واحد سطح گفته می‌شود. برای اطلاع از قیمت پلی پروپیلن بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

طی بررسی‌های انجام شده محققان علت این مقاومت پایین در برابر ضربه را به ساختار بلورین پلی پروپیلن نسبت داده‌اند؛ به همین خاطر در طی چندین سال گذشته در مجموعه‌های مهندسی و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی تلاش‌های زیادی انجام شد تا از طریق راهکارهای مختلف استحکام این پلیمر در برابر ضربه و فشار افزایش پیدا کند. نتیجه همه این تلاش ساخت پلی پروپیلن مقاوم به ضربه است که مقاومت بیشتری نسبت به پلی پروپیلن معمولی دارد. نکته قابل توجه قیمت این پلیمر است که با در نظر گرفتن روش تولید پلی پروپیلن مقاوم به ضربه و عملیات مختلفی که بر روی آن انجام می‌شود، نسبت به پلی پروپیلن معمولی بیشتر خواهد بود.

روش تولید پلی پروپیلن مقاوم به ضربه

روش تولید پلی پروپیلن مقاوم به ضربه، به منظور ایجاد یک پلیمر مقاوم که از چقرمگی بالایی هم برخوردار است، می‌تواند شامل فرایندهای مختلفی باشد. این روش‌ها را می‌توان در سه گروه اصلی دسته بندی کرد که عبارت‌اند از:

3 روش تولید پلی پروپیلن مقاوم به ضربه

  • افزودن الاستومر یا رابرهای منعطف
  • افزودن دیگر منومرها در حین تولید پلی پروپیلن
  • کنترل بافت بلورین پلیمر توسط عوامل هسته زا

در دو روش اول طی فرایندهایی یک سری مواد اصلاحی به پلاستیک اضافه شود. این مواد که از آن‌ها به عنوان ارتقادهنده سطح ضربه پذیری پلی پروپیلن نیز یاد می‌شود، مقاومت پلیمر را به همراه چقرمگی آن بیشتر می‌کنند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر سه راهکار گفته شده خواهیم پرداخت.

اضافه کردن الاستومر یا رابرهای انعطاف پذیر

در اولین روش تولید پلی پروپیلن مقاوم به ضربه به سراغ الاستومر یا لاستیک‌ها می‌رویم. این مواد یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای افزایش مقاومت پلی پروپیلن در برابر ضربه هستند که طی فرایند مخصوصی به عنوان یکی از پرطرفدارترین روش‌ها در سراسر جهان، استحکام و چقرمگی را در این پلیمر بیشتر می‌کنند. این روش بدین صورت است که الاستومرهای منعطف در حین انجام واکنش پلیمریزاسیون به پلی پروپیلن افزوده می‌شوند؛ نوع الاستومر، میزان استفاده از آن و شیوه ترکیب شدن مواد خاصیت مقاومت به ضربه را در پلیمر تنظیم خواهند کرد. در نهایت این ماده نرم اضافی در ساختار بلوری پلی پروپیلن که علت اصلی استحکام پایین آن است، نفوذ کرده و مقدار شکنندگی آن را تا حد زیادی کمتر می‌کند.

افزودن منومرهای دیگر در حین تولید پلی پروپیلن

اضافه کردن منومرهای مختلف در حین انجام فرایند پلیمریزاسیون دیگر روش تولید پلی پروپیلن مقاوم به ضربه است که در طی آن نیز ساختار بلوری پلیمر تغییر پیدا کرده و چقرمگی آن بیشتر می‌شود. این روش امروزه به عنوان راهکاری کاملاً اقتصادی برای تولید یک پلی پروپیلن مقاوم به ضربه بسیار رایج است؛ با این حال تولید پلیمرهایی با درجه بالای استحکام با کمک آن چندان امکان‌پذیر نخواهد بود و تجهیزات کار را با گرفتگی و انسداد رو به رو می‌کند.

کنترل بافت بلورین پلیمر توسط عوامل هسته زا

در طی این روش تولید پلی پروپیلن مقاوم به ضربه تلاش می‌شود تا بافت شکننده پلیمر از حالت آسیب‌پذیر به حالت منعطف و مقاوم در برابر نیرو و ضربه تغییر کند. به همین جهت عوامل هسته زا و شیمیایی به نام‌های بتا و گاما به پلی پروپیلن معمولی افزوده می‌شوند. نکته مهمی که قبل از اجرای این روش تولید پلی پروپیلن مقاوم به ضربه باید از آن مطلع باشید، سختی بالای آن است. در واقع با توجه به این که بلورهای این پلاستیک پس از ذوب شدن در حین خنک شدن ماده اولیه تشکیل می‌شوند، تزریق عوامل هسته زا به آن کار دشواری است و ممکن است نتایج مختلفی را بدون اضافه کردن چقرمگی پلی پروپیلن به همراه داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی سه روش تولید پلی پروپیلن مقاوم به ضربه پرداختیم که شامل اضافه کردن الاستومرها، منومرهای دیگر و یا تزریق عوامل شیمیایی می‌شدند. فراموش نکنید که هر کدام از این روش‌ها در شرایط خاصی انجام شده و مزایای خود را دارند؛ اما در نهایت می‌توان در صورت مساعد بودن شرایط، با اجرای هر کدام به هدف نهایی یعنی همان افزایش مقاومت پلی پروپیلن در برابر ضربه رسید. پارت پلاست در زمینه فروش انواع پلیمر مهندسی و معمولی با بهترین قیمت فعالیت داشته و این محصولات را با قیمت مناسب به بازار عرضه می‌کند. برای اطلاع از قیمت انواع پلیمر با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

مهم‌ترین ماده‌ای که می‌توان از آن به عنوان اصلاح کننده پلی پروپیلن‌ها استفاده کرد، چیست؟

پلی‌الفین‌ها را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین اصلاح کننده‌های پلی پروپیلن معرفی کرد که تنها در دماهای بالا با اضافه شدن به این پلیمر، مقاومت آن در برابر ضربه را افزایش خواهند داد.

افزودن لاستیک‌های انعطاف‌پذیر در روش تولید پلی پروپیلن مقاوم به ضربه چه مزایایی دارد؟

در طی این روش با اضافه کردن لاستیک‌ها به پلی پروپیلن، افزون بر افزایش مقاومت پلیمر، ویژگی‌هایی مانند فرایندپذیری، قالب گیری و کم شدن آب رفتگی نیز در آن بهبود پیدا می‌کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست

برای مشاوره با شماره 09103304990 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با بررسی درخواست شما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست