جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

همه چیز درباره پلی اتیلن PE100 و PE80

صفر تا 100 پلی اتیلن PE100 و PE80

حتما تا به امروز یک بار هم که شده نام لوله‌های پلی اتیلنی به گوشتان خورده است. در واقع لوله‌های پلی اتیلنی به خاطر ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند یکی از بهترین گزینه‌ها برای مصرف در صنایع ساختمان‌سازی، آب و فاضلاب، نفت و گاز محسوب می‌شوند. همین موضوع سبب شد تا پژوهشگران در طی سال‌های متمادی با ایجاد تغییراتی در چگالی، وزن و ضخامت اولیه این لوله‌ها گریدهای متفاوتی از آن‌ها را تولید کنند. PE100 و PE80 دو نمونه از مهم‌ترین این استانداردهای لوله پلی اتیلن هستند که برای آشنایی بیشتر با این محصولات خواندن این مطلب از پارت پلاست را به شما توصیه می‌کنیم.

استاندارد لوله PE 100 چیست؟

با پیشرفت‌های بیشتر در دهه ۹۰ ما شاهد معرفی PE با استحکام و چقرمگی بالاتر بودیم که از آن به عنوان پلی اتیلن با کارایی بالا یا PE100 یاد شد. این نوع مواد پلی اتیلن را می‌توان از جدیدترین نوع مواد اولیه جهت تولید لوله‌های پلاستیکی دانست که به خاطر استفاده کمتر از مواد پلیمری، وزن و ضخامت کم و چگالی نسبتا بالایی دارند‌. در نتیجه نسبت به استاندارد لوله پلی اتیلن PE 80 قادر به تحمل فشار بیشتری هستند. ماده اولیه به کار رفته در لوله‌های PE 100 همچنین قادر است خاصیت منحصر به فرد مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید را نیز به این لوله‌ها بدهد؛ این ویژگی به صنعت تولید محصولات پلی اتیلن و انتقال سیالات به ویژه آب‌ها کمک زیادی کرده است. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت مواد پلی اتیلن بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

کاربرد پلی اتیلن PE100

پلی اتیلن PE100 ویژگی‌های مختلفی دارد که همین موضوع سبب شده تا انواع گوناگون این پلاستیک هر کدام کاربرد مخصوص به خود داشته باشند. مهمترین کاربردهای پلی اتیلن 100 عبارتند از:

سیستم انتقال آب در آبیاری

می‌توان گفت که اصلی‌ترین کاربرد پلی اتیلن PE 100 به عنوان لوله آب در سیستم‌های انتقال آب جهت آبیاری است. این کاربرد را در واقع می‌توان به خاطر مقاومت زیاد لوله‌های PE 100 در برابر فشار و ترک‌خوردگی دانست که آن را به بهترین گزینه برای انتقال آب به شیوه تحت فشار تبدیل می‌کند.

آبیاری قطره ای

علاوه بر این با به کار بردن این لوله‌ها در سیستم آبیاری قطره‌ای و بارانی دیگر جای هیچ نگرانی از بابت انتقال آب به باغ‌ها و مزارع وجود نخواهد داشت. همین مقاومت زیاد در برابر مواد شیمیایی، پوسیدگی و خوردگی سبب شده تا لوله‌های PE 100 در خطوط انتقال فاضلاب و سایر سیالات شیمیایی نیز استفاده شوند. به جز موارد گفته شده این نوع پلاستیک در برابر اشعه فرابنفش نیز مقاومت زیادی از خود نشان داده و گزینه مناسبی برای استفاده در شهرها و روستاهای کویری با حداکثر تابش خورشید محسوب می‌شود.

در کل کاربردهای PE 100 به عنوان لوله انتقال آب به شکل زیر خلاصه می‌شود:

  • انتقال آب روستایی
  • انتقال آب شهری
  • انتقال آب صنعتی
  • انتقال فاضلاب شهری و صنعتی
  • آبیاری قطره‌ای
  • انتقال آب دریا
  • انتقال باران و سیلاب‌ها

مزایای پلی اتیلن PE 100

استاندارد PE 100 مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

  • این لوله‌ها به ندرت دچار پوسیدگی و خوردگی شده و زنگ نمی‌زنند.
  • این محصولات در صنایع مختلف به خصوص صنایع شیمیایی کاربرد زیادی دارند.
  • می‌توان بدون نگرانی از بابت خرابی حتی زیر نور مستقیم آفتاب آنها را نصب کرد.
  • مزیت دیگر PE 100 انعطاف‌پذیری بالای آن است که به این لوله قابلیت خم‌شدگی حدود سی برابر قطر خود را می‌دهد.
  • این نوع لوله‌ها نصبی آسان و بدون دردسر دارند.
  • این استاندارد لوله بیشتر برای محیط‌هایی با جو سرد مناسب است.
  • در مقایسه با لوله‌های فولادی و پی وی سی کمتر احتمال می‌رود که لوله‌های پلی اتیلن PE 100 در معرض خطر ترک‌خوردگی قرار داشته باشند.
  • از مزایای دیگر این لوله‌ها می‌توان به عمر مفید نسبتا بالای آنها اشاره کرد که چیزی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ سال تخمین زده می‌شود.
  • این عمر نسبتا طولانی تا حد زیادی سبب کمتر شدت هزینه‌های اقتصادی پروژه خواهد شد.
  • یک لوله استاندارد PE 100 به هیچ عنوان زبر نبوده و سطح داخلی بسیار صافی دارند؛ در نتیجه هیچ مقاومتی در برابر عبور سیال از خود نشان نداده و بازده هیدرولیکی سیستم آبیاری را به طرز چشمگیری افزایش خواهند داد.

انواع مختلف لوله پلی اتیلن PE 100

لوله‌های پلی اتیلن با استاندارد PE 100 در صنایع گوناگونی استفاده می‌شوند. با وجود این که این محصولات نسبت به گریدهای دیگر از چگالی، وزن و ضخامت بسیاری کمتری برخوردارند؛ اما اصلی‌ترین خصوصیت آنها امکان مقاومت در برابر فشار است که همین نکته لوله‌های PE 100 را تقریبا به پرکاربردترین لوله‌های پلی اتیلنی در صنایع تبدیل کرده است. در زیر انواع لوله‌های پلی اتیلن PE 100 به اختصار آورده شده است که عبارت‌اند از:

استاندارد PE 100 RT

به خاطر مواد اولیه‌ای که در ساخت این نوع لوله به کار رفته است، مقاومت نسبتا زیادی در برابر حرارت از خود نشان می‌دهد. در نتیجه می‌توان گفت که لوله پلی اتیلن 100 RT مناسب‌ترین گزینه برای انتقال آب با دمای بالا محسوب می‌شود.

استاندارد PE 100 RC

RC نشان‌دهنده مقاومت بالا در برابر ترک خوردگی است؛ بنابراین می‌توان گفت که PE 100 RC یکی از انواع لوله‌های پلی اتیلن است که از مقاومت در برابر ترک تنشی برخوردار بوده و خود را از انتشار سریع ترک حفظ می‌کند. این لوله اغلب در سه تیپ متفاوت تولید و در بازار مصرف عرضه می‌شود. همچنین می‌توان گفت که استفاده از لوله پلی اتیلن PE 100 RC بیشتر برای مکان‌هایی مناسب‌هایی است احتمال بروز حوادث از پیش تعیین نشده در آن محل‌ها بالا بوده و زیرساخت‌های لازم برای لوله‌کشی در آنجا فراهم نشده است.

استاندارد PE 100 محافظ دار

این نوع لوله‌ها همان‌طور که از اسمشان پیداست یک لایه محافظتی از جنس آلومینیوم دارند که در صورت انتقال مواد آلوده و مضر از ورود آن‌ها به لوله جلوگیری خواهد کرد.

استاندارد PE 100 پوشش دار

لوله‌های پلی اتیلن PE 100 پوشش دار نیز یک لایه روکش بیرونی سخت به دور خود دارند که همین خصوصیت آن‌ها را جهت نصب لوله بدون ترانسه مناسب خواهد کرد.

پلی اتین PE 80 چیست؟

با گذشت زمان در اثر پیشرفت تکنولوژی و صنایع تولید لوله پلی اتیلن، انواع PE 80 این محصولات دیگر محبوب نبوده و به عنوان لوله‌های خارج از رده چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. لوله‌های پلی اتیلن PE 80 در مقایسه با استاندارد PE 100 وزن و ضخامت بیشتر و به دنبال آن دانسیته کمتری دارند؛ همین ویژگی‌ها هزینه نصب و راه‌اندازی آنها را تا اندازه زیادی افزایش می‌دهد. به همین خاطر می‌توان گفت که امروزه استاندارد لوله‌های PE 80 دیگر چندان کاربرد تجاری ندارند.

کاربرد لوله پلی اتیلن PE 80

در حال حاضر استاندارد لوله پلی اتیلن PE 80 به صورت دوجداره و همچنین در اندازه‌های کوچک‌تر تولید می‌شوند. این لوله‌ها عمدتا برای انتقال گازها کاربرد دارند؛ اما به منظور آبیاری باغات و زمین‌های کشاورزی و همچنین انتقال فاضلاب نیز از آن‌ها استفاده می‌شود. در واقع می‌توان علت این مصرف گسترده لوله‌های PE 80 برای افزایش بهره‌وری و انتقال سیالات را قابلیت جوش لب به لب و جوش الکتروفیوژن در آنها دانست.

مصرف دیگر استاندارد لوله PE 80 در زمین‌های کشاورزی با شیب کم یا مسطح است؛ چرا که در چنین شرایطی این لوله‌ها در برابر اشعه ماورا بنفش مقاومت خوبی از خود نشان داده و با شرایط اقلیمی کشور ما سازگار هستند. به جز موارد گفته شده این لوله‌ها عمر بسیار مفیدی داشته و اگر در دمای کمتر از ۳۰ درجه نگهداری شوند، می‌توانند تا ۵۰ سال دوام بیاورند. در غیر این صورت عمری نزدیک به سی سال با کارایی مطلوب خواهد داشت. در کانال‌های تهویه هوا و همچنین سیستم‌های پرورش ماهی نیز لوله‌های PE 80 به کار رفته است. با وجود سطح داخلی صاف و صیقلی هم که دارند جهت انتقال پساب‌های شیمیایی کاربرد دارند.

انواع لوله پلی اتیلن PE 80

این استاندارد لوله‌های پلی اتیلن معمولا در دو نوع کلی ساخته می‌شود که به شرح زیر هستند:

  • لوله‌های تک جداره: نوع تک جداره لوله‌های PE 80 بیشتر به منظور انتقال سیالات از جمله سیستم‌های آبیاری مختلف، فاضلاب، آبرسانی شهری و روستایی و از همه مهم‌تر انتقال گاز استفاده می‌شوند.
  • لوله‌های دوجداره کرومیت: نوع دیگر استاندارد پلی اتیلن PE 80 نوع دوجداره آن است که با توجه به ساختار موج‌دار آن در مقابل فشارهای خارجی مقاومت قابل توجهی را از خود نشان می‌دهد؛ بنابراین در صنایع کشاورزی و شبکه‌های مختلف انتقال آب مصرف زیادی دارد.

مزیت لوله پلی اتیلن PE 80

مزایای استفاده از لوله‌های پلی اتیلن PE 80 عبارتند از:

  • مقاومت بالای در برابر فشار، ضربه، ترک، خوردگی و مواد شیمیایی مختلف
  • داشتن طول عمر نزدیک به ۵۰ سال
  • داشتن وزن کم نسبت به لوله‌های فلزی
  • قابل حمل و نصب آسان
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • داشتن دیواره‌های صاف
  • مقاوم در برابر رسوب و یا تغییر در فشار سیال
  • قابا استفاده در مسیرهای غیرمستقیم و زاویه دار
  • داشتن قیمت مناسب‌تر نسبت به لوله‌های فلزی

تفاوت بین استاندارد PE100 و PE80 چیست؟

برای انتخاب درست لوله استاندارد مورد نیاز خود از بین لوله‌های پلی اتیلن PE 100 و PE 80  بهتر است از تفاوت‌های میان این دو به خوبی آگاه باشید. این تفاوت‌ها عبارتند از:

تفاوت در میزان مقاومت لوله

اولین و مهم‌ترین فرق بین استاندارد PE 100 و PE 80 را می‌توان میزان مقاومت این دو لوله دانست. برای تعیین میزان مقاومت این لوله‌ها از پارامتر MRS استفاده می‌شود که به عنوان حداقل مقاومت مورد نیاز شناخته می‌شود. این میزان مقاومت مورد نیاز (MRS) برای لوله PE80  برابر با ۸ مگاپاسکال است؛ در حالی که MRS لوله PE100  چیزی حدود ۱۰ مگاپاسکال تخمین زده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که استاندارد PE100 از مقاومت بیشتری نسبت به PE80 برخوردار است و عملکرد بهتری دارد.

کارایی در دمای پایین

لوله‌های PE100 نسبت به PE80 در دماهای پایین مزایای بیشتری داشته و می‌توانند تا دمای ۳۰- درجه سانتیگراد نیز مقاوم باشند. زیرا ساختار آنها قوی‌تر است و نسبت به انقباض و انبساط یا ایجاد ترک، مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهند.

تفاوت دانسیته PE 100 و PE 80

دیگر تفاوت مهم بین این دو استاندارد وزن و دانسیته آنهاست؛  PE 100 از چگالی بیشتر و وزن و ضخامت کمتری برخوردار است. توجه داشته باشید که لوله MDPE فقط از مواد PE80 و لوله HDPE  از PE80 یا PE100 ساخته می‌شود؛ در این میان MDPE پلی اتیلن با چگالی متوسط و HDPE با چگالی بالا است. برای اطلاع از قیمت مواد پلی اتیلن سنگین HDPE بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

سخن پایانی

استاندارد لوله‌های پلی اتیلنی PE 100 و PE 80 به عنوان دو نوع از بهترین گرید های پلی اتیلن کاربرد و مزیت‌های فراوانی در صنعت به ویژه برای انتقال سیالات دارند که در این مطلب سعی کردیم آنها را به طور کامل بررسی کنیم. پارت پلاست در زمینه فروش أنواع مواد پلی اتیلن فعالیت دارد و این محصولات را با بهترین قیمت به بازار ارائه می‌دهد.

سوالات متداول

لوله‌های پلی اتیلن PE 100 و PE80 چگونه به یکدیگر متصل می‌شوند؟

این دو گرید لوله‌های پلی اتیلن اغلب به روش جوش قطعات به هم وصل شده که این جوشکاری بسته به کاربرد لوله می‌تواند به شکل لب به لب یا جوش الکتروفیوژنی باشد.

اصلی‌ترین تفاوت بین PE 100 و PE 80 چیست؟

استاندارد پلی اتیلن PE 100 در مقایسه با نوع PE 80 از مقاومت و عملکرد طولانی‌تری برخوردار است. با وجود این که در ساخت آن از مواد اولیه کمی استفاده شده است؛ اما می‌تواند ظرفیت جریان را بیشتر کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ثبت درخواست

برای مشاوره با شماره 09103304990 تماس بگیرید.

در صورت تمایل فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با بررسی درخواست شما با شما تماس بگیرند.

ثبت درخواست